ماه آسمانی

 

فرا رسیدن ماه رمضان ماه نزول قرآن به تمامی دوستان عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنیم و از

 همه ی دوستان التماس دعا داریم.

ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان

 و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر )

بهتر از عبادت هزار ماه است.

تو خواهی آمد...

و اکنون بامداد روزی است که می گویند تو خواهی آمد با کوله باری از بشارت و با گام هایی بلند و

پرطنین و چشم هایی که همه کس را می نگرد، جز ستم کاران را و اندیشه ای که آسمانی است و

زیبا و تنها محرومان و مومنان به آن ایمان می آورند.

امروز، نه من که انبوهی از امیدواران چشم انتظار لحظه ای هستند که عشق معنا شود و انسانیت

تفسیر، زمانی که واژه نیاز را نمی شناسند و نیاز واژه نامانوس و مهجوری خواهد بود، هنگامی

است که غم نمی تواند لشکر انگیزد و شادی خود را پنهان نمی کند.

امروز، روزی است که در تقویم ثبت نشده، ولی همه روزهای تقویم منتظر آن بودند، روزی که آرزوی

همه پیروان ادیان است و برای رسیدن به این روز بی همتا، همواره دست دعا بلند کرده اند و چشم

به آسمان دوخته اند تا عشق خداوندی نازل شود و راه رهایی عیان گردد.

امروز جمعه، روز میلاد عشق و رهایی، روز مرگ ستم و شادی ستم دیده را همه دوست دارند،

همه برای این روز دل هایشان را آذین بسته اند و سر طاقچه قلب شان گل نرگس نهاده اند و

سفره مهمانی را گسترده اند تا مهمان جان راهی خانه شان شود و شرمندگی به بار نیاید.

ادب انتظار

 احمد ابراهیمی هرستانی

مقدمه:

بهروری انسان ها در زمان غیبت امام زمان (علیه السلام ) به گونه ای است که منتظران واقعی را به

ارزشی میرساند که امام صادق (علیه السلام ) فرمودند: مانند کسی هستند که به همراه حجت در

خیمه آن حضرت آماده به خدمت باشند ،آنگاه حضرت صادق (علیه السلام) پس از تأملی سربلند

کردند وفرمودند :او مانند کسی هست که به همراه رسول الله (صلی الله وعلیه وآله )بوده است .

آماده بودن برای انتظار وسعت درونی وسعه صدر می خواهد که به هر کسی تعلق نمی گیرد و

اگر انتظار با وسعت درونی همراه بود ،انسان را به سمتی سوق می دهدکه به عالم معنا نظاره گر

شود نه آنکه در دید زمینی بماند .این وسعت درونی با آدابی همراه است که با رعایت آنها می توان

به اوج انتظار رسید از قبیل :توجه ،عهد ،انس وتوسل که با وجود این آداب انسان منتظر در دوران

غیبت می تواند وضعیت بهتر را رقم بزند واز بزرگترین تکلیف حساس این زمان یعنی حفظ مرزهای

 عقیدتی و دین مبین اسلام سر بلند بیرون آید .

ادب انتظار:

کسی که تولد فرزندی عزیز ویا مهمانی محبوب دارد ،بی تفاوت ،بی خیال ،بی توجه و بی مسولیت

نیست ،انتظار در حالت و در عمل تاثیر گذار است ومنتظر آدابی را دنبال میکند ؛

۱- توجه ۲- عهد ۳-انس ۴-توسل .

توجه:وجاهت یافتن است و آنچه باعث می شود به دلدار روی بیاوریم ،تجربه جمال، جلال و کمال و

تجربه محبت و عنایت اوست.سپس مقایسه دلدارها با هم و مقایسه دلدار با خویش ،زمینهای

برای انتخاب و ترتیب اهمیت ها می شود .توجه به امام زمان (علیه السلام)که در دعای توسل

می خوانیم ؛«انا توجهنا واستشفعنا بک الی الله» از آنجا شکل می گیرد که ما محبوبهای دیگر و

رهبران دیگر را تجربه می کنیم وبه ضعف ها ومحدودیتها ویا پستی ها وزشتی های آن راه می یابیم

و از آنجا که می بینیم دیگران مارا برای خویش می خواهند توجه به امام زمان (علیه السلام )مرحله

رشد و توسعه درونی ما قرار خواهد گرفت .کسی که سر در لاک تعلقه و بتها ،دارد نمی تواند به

مهدی (علیه السلام) روی بیاورد .ونمی تواند همراه حجت بیاید و دوام نمی آورد ،از میان راه بریده

وبه خاطرتعلقها می ماند.همراهی حجت خدا ،همراهی در اهداف را می خواهد و آن کسی که

به هدفهایی کوتاه تر از ولی، دل بسته است ،ناچار از ولی جدا می شود .برای کسی که دنیا

برایش وسعت است

در کنار مهدی (ع)جایی نیست .برای کسی که وجاهت و آبرو را در حوزه خانواده و فامیل و شهر و 

مملکت و یا تمام زمین می خواهدوسیله وجاهت او، می تواند دنیا خواهی های متفاوت باشد

اما برای کسی که از حوزه زمین فراتر می رود وعظمت آسمانها ووجاهت عند الله ،ودر حضور حق را

خواستار می شود .آری ،انتظار یعنی توجه پیدا کردن به امام علیه السلام که انسان را

وسعت درونی وسعه صدر می دهد وبجایی می کشاند که معیت وهمراهی با اورا رقم می زند و

ازبسیاری از تیرها ونیزه ها ی وجاهت دنیایی محفوظ می ماند .

 عهد

با جهت گیری وانتخاب ،به ارزش ووجاهت رسیده وبا همین جهت گیری بیعت می نماییم «وابذل

مالی واهلی ونفسی وجمیع ما خولنی ربی بین یدیک وهذا عهدی الیک ومیثاقی الیک اذ انت نظام

 الدین ویعسوب المتقین آنچه دارید نزد ولی می گذارید ،چون انچه نزد شما بماند رفتنی و ضایع

شدنی است که«ما عندکم ینفد وماعندالله باق »در هر حال پیمان بر ساختن وسوخنتن و جان باختن

و هستی به پای دوست انداختن ،پیمان کسانی است که پناهی جز امام زمان (علیه السلام)

نمی بینند و جز قلعه توحید وولایت پایگاهی ندارند .آنهایی که از ولی تمنایی دارند در واقع ولی را

نردبان خواسته و واسطه هوسهایشان نموده اند ،که سوختگان عشق می خواندند ؛مارا از تو به

جز تو تمنایی نیست …پس در مکتب انتظار عامل «عهد »انسان را سوق به مرحله جان فشانی

وسوختن در برابر دوست می کشاند تا جایی که با سوختن همه اطراف خود را روشن می سازد

وتعداد فراوانی از این نوربهره مند می گردند . 

...

ادامه نوشته

بنده من چرا دگر خدا خدا نمی کنی؟

بنده من چرا دگر خدا خدا نمی کنی؟

چرا مرا ز سوز دل دگر صدا نمی کنی؟

ریشه دوانده در دلت غفلت و لذت گناه

محبت تو کم شده به ما وفا نمی کنی؟

مگر خدای دیگری به غیر من گرفته ای

که با من غفور تو دگر صفا نمی کنی؟

مگر ز من چه  دیده ای که این چنین بریده ای

منتظر تو مانده ام چرا نوا نمی کنی؟

چرا مرا ز خانه دلت برون نهاده ای

چرا دل شکسته را خانه ما نمی کنی؟

ز فاطمه به سوی تو سلام می رسد ولی

چرا برای مهدی اش کمی دعا نمی کنی؟

برای ناله های تو دل حسین تنگ شد

چرا به روضه اش دل خویش دوا نمی کنی؟

برات کربلای تو به دستهای زینب است

چرا هوای رفتن کرب وبلا نمی کنی؟

مهدویت در کلام وحی

سوره احزاب

درآن دو آيه مي باشد آيات 6ـ33

۱- (وأولوا الأرحام بعضهم أولى ببعض في كتاب الله. ) [۱]

و خويشاوندان نسبت به يكديگر در آنچه خدا مقرر داشته اولى هستند.

ابن بابويه از حضرت امام حسين (عليه السلام ) روايت كرده، كه حضرت در باره تأويل آيه" وأولوا

الأرحام بعضهم اولى ببعض في كتاب الله " از پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله ) سئوال نمود. پيامبر

خدا فرمود:

به خدا سوگند پروردگار غير از شما را از اين آيه قصد نكرده شما " اولوا الأرحام " مى باشيد وقتى من

 وفات نمودم پدرت على به من اولى و احق است پدرت كه وفات نمود برادرت حسن اولى است و تو

بعد از برادرت حسن اولى هستى. گفتم: اى رسول (صلي الله عليه و آله ) بعد از من چه كسى

اولى و احق به ولايت و وصايت است.

فرمود فرزندت على زين العابدين (عليه السلام ) و يك به يك را اسم برد تا حضرت حجت (ع )

سپس فرمود:

اين نه نفر از فرزندان تو و از صلب تو هستند نهمين آنها غيبت اختيار مى كند و از نظر مردم پنهان

مى شود خداوند به تمام ايشان علم و دانش و فهم عطا فرموده، طينت آنها از طينت من است،

هر كس آنها را دوست بدارد مشمول شفاعت من خواهد بود. [۲]

۲- (إنما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً.) [۳]

خداوند چنين مى خواهد كه پليدى و گناه را از شما دور كند و كاملأ شما را پاك سازد. اميرالمؤمنين

(عليه السلام ) فرمود:

روزى با حسنين(عليهما السلام ) و فاطمه (سلام الله عليها ) به حضور پيامبر اكرم در حجره ام سلمه

شرفياب شديم، جبرئيل آيه ( انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا) رانازل

نمود آن حضرت فرمود:

يا على اين آيه در شأن تو و فاطمه و حسنين و امامان گرامى از فرزندان حسين (عليه السلام ) نازل

شده، گفتم اى رسول خدا ائمه بعد از شما چند نفرند؟

فرمود: دوازده نفرند، اول آنها تو هستى بعد از تو حسن و حسين و على بن الحسين زين العابدين و

يك به يك اسامي ايشان را تا حضرت حجت "عجل الله تعالي فرجه " بيان نمود و فرمود اسامى تمام

شما بر پايه عرش نوشته شده در شب معراج پروردگار فرمود: اينها نام اوصياء و امامان بعد از تو

مى باشند، همه ايشان پاك و پاكيزه و معصوم هستند، و دشمنان آنها ملعونند. [۴]

مهدى قائم (عليه السلام ) از اهل بيت است.

پيامبر (صلي الله عليه و آله ( فرمود: اگر از دنيا تنها يكروز باقى ماند خداوند مردى را از اهل بيت من

برمى انگيزد تا زمين را از عدل و داد پرنمايد چنان كه از جور و ستم پرشده باشد.[۵]

اميرالمؤمنين (عليه السلام ) فرمود: مهدى از ما اهل بيت است خدا او را (براى قيام) در يك شب

 آماده مى كند. [۶]

پي نوشت:

[۱] احزاب آيه 6

[۲] الف ) تفسير جامع ج 5 ، ص 329 - ب ) تفسير برهان ، ج 3 ، ص 293

[۳] احزاب آيه 23

[۴] تفسير برهان ج 3 ، ص 31

[۵] ينابيع الموده ص 432

[۶] ينابيع الموده ص 334

زمزمه های انتظار

مهدیا،مبادا که در فراز و فرود اندیشه های ما و در پیچ و خم چگونه زیستن مان،فراموش شوی

و نا خواسته،تنها و غریب بمانی.ترسم که در این شام فراموش شوی تا دم صبح.

مهدیا،مبادا زیستن چند روزه ام به گونه ای باشد که هیچ گاه نوبت به بندگی خدای متعال نرسد.

مهدیا،عطش دیده ها را سیراب و چشمان کم سوی انتظار را به دیدار خویش،روشنی و فایده بخش.

مهدیا،یاری ام ده تا انتظارم را به انتظار تو رسانم،چه تو نیز گشایشی فراخ را چشم به راهی.

مهدیا،همه امیدم به فرا رسیدن توست،مبادا بینش و منش و زیستنم به گونه ای باشدکه پس از

آمدنت به مهر تو دست نیابم و نا امید و تنها بمانم.

مهدیا،به اذن خداوند از بدی و فرمانبری و دام کفر و ناباوری نفس امّاره ام و نیز از آسیب و فساد جان

های مبتلا،پناهم ده و راه را بر شیطان شعبده باز،سخت و ناهموار ساز.

مهدیا،یاری ام ده تا از آموزه های دین و آیینم دور نمانم و حرمت آبروی مومن در نظرم فروتر از ارزش

و ارجمندی کعبه نباشد.

مهدیا،کعبه بودن تو و حضورت  در میانه مسافران حجاز و گزینش آنان،باور من است.لبیک و طواف

مرا روا گردان و از من،روی مگردان.

مهدیا، یاری ام ده تا با کسب روز حلال، راه تربیت فرزندانم را نزدیک و هموار سازم و این یک بار

به دنیا آمدنشان را با لقمه حرام تباه نسازم.

مهدیا،یاری ام ده تا از حسادت و چنگ اندازی به آبروی دیگران بر حذر باشم و زندگی ام بر امور

ناروا پایدار نگردد.

مهدیا،به جوانیت جوانان ما را دعایی،عنایتی،مرحمتی،لطفی،امدادی.

مهدیا،با تو عمر دراز هم کوتاه است.

مهدیا،بی راهه رفته و می روند،آنانکه با نام تو،دانسته یا ندانسته دیگری را مهدی موعود و منتظر

خوانده و می خوانند.

محبت به امام

دل‌بستگی و محبّت به امام از نظر روانی در اختیار ما نیست؛ ولی شرایط و مقدّماتی كه سبب

تحقّق آن امر غیر اختیاری است، تحت اراده ماست اگر ما واقعاً در حقّ امام معرفت پیدا كنیم و

ارزش راستین وی را درك كنیم، قطعاً دوستدار وی خواهیم شد و نمی‌توانیم نسبت به او كه در

سعادت ابدی ما سهیم بوده است، بی‌تفاوت باشیم.

محمّد بن فضیل می‌گوید: از امام رضا(ع) معنای آیه زیر را پرسیدم: «قُلْ بِفَضْلِ اللّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ

فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ؛1بگو به فضل و رحمت‏ خداست كه [مؤمنان] باید شاد شوند و این از

هر چه گرد مى‏آورند، بهتر است.»حضرت فرمود: «به دوستی پیامبر و خاندان او باید شادمان باشند

كه آن بهتر است از دنیایی كه آنها جمع كنند.»2همچنین فرمود: «كه جدّم رسول خدا فرموده است:

«هر كس دوست می‌دارد به دین من دست یازیده، پس از من بر كشتی نجات سوار بشود، باید كه

به حضرت علی(ع) اقتدا كند و با دشمنش، دشمنی نماید و با دوست او، پیوند دوستانه برقرار كند،

زیرا كه او وصيّ من و جانشینم بر امّتم در زندگانی‌ام و پس از وفاتم است و اوست امیر (امام) هر

مسلمان و امیر هر مؤمن بعد از من، گفته‌اش گفته من و امرش، امر من و نهی او، نهی من است و

پیرو او، پیرو من و یاری كننده‌اش، یاور من و خوار كننده‌اش، خوار كننده من است.»

سپس رسول خدا(ص) فرمود: «هر كس بعد از من از حضرت علی(ع) جدا شود، روز قیامت مرا

نخواهد دید، من نیز او را نخواهم دید و هركه با حضرت علی(ع) مخالفت كند، خداوند بهشت را

بر وی حرام نماید و عاقبتش را جهنّم قرار دهد [و بد جایگاهی است] و هر آنكه حضرت علی(ع)

را خوار نماید،خداوند او را نصرت نماید، روزی كه او بر خداوند عرضه شود و هركس حضرت علی(ع)

را نصرت دهد،خداوند او را نصرت نماید، روزی كه او را ملاقات كند و به هنگام سؤال و جواب،

دلیلش را به وی تلقین كند.» آنگاه آن حضرت فرمود: «امام حسن و امام حسین دو امام امّت من،

بعد از پدرشانند. دو سيّد جوانان اهل بهشت و مادرشان، بهترین زنان عالمیان، نهمینشان،

قائم(عج) از فرزندان من است.

...

ادامه نوشته

دل نوشته شهدا برای امام زمان(عج)

ای مهدی صاحب‌‌الزمان (عج) اینكه نام سربازی و نوكری تو را بر ما نهاده‌اند، مایه افتخار است، ولی

از اینكه نمی‌توانم آنچنان كه تو می‌خواهی باشم، روحم عذاب می‌كشد.

شهید ابوالفضل مختاری

امام زمان چشمان گنهكارم پر از اشك است، چه بسیار اشك ریخته‌ام فریادزده‌ام صدایت كرده‌ام،

یابن‌الحسن (عج) گوشه چشمی بر من فكن، مهدی جان سخت حیرانم، رخسار چون ماهت را برایم

بگشا زیرا كه منتظرم.

شهید علی دستان

ای مهدی (عج) عزیز فرمانده جبهه‌ها، ای یاور رزمندگان اسلام، به یاریمان بشتاب،و در آخرین لحظات

چشمانم را به جمالت منور فرما و از خدا می‌خواهم در هنگام شهادتم، مهدی (عج) حاضر باشد،

مهدی جان (عج) در لحظه شهادت سرمان را بردار و در آغوش بگذار كه ما جز دامان تو پناهی نداریم.

شهید احمد (حمید) مهرمحمدی

مهدی جان تو را به مادرت زهرا (س) و جد بزرگوارت  علی‌بن‌ابیطالب (ع) مرا یاری كن كه تو واسطه

فیض الهی بر ما هستی.

شهید مسعود تفنگچی

مگر می‌شود عاشق امام زمان (عج) این مولا و سرور بود ولی برای دیدن و زیارت او جان نداد، باید

دوست فدای دوست گردد، و عاشق فدای معشوق و عابد فدای معبود.

شهید مهدی زین الدین

در زمان غیبت كبری به كسی منتظر گفته می‌شود و كسی می‌تواند زندگی كند، كه منتظر باشد،

منتظر شهادت، منتظر ظهور امام زمان (عج)، خداوندا امروز از ما همت، اراده و شهادت‌طلبی

می‌خواهد.

شهید سید مهدی بلادی

احادیث امام زمان(عج)

مژده پيامبر (ص) به ظهور مهدى (ع) :

ابوسعيد خدرى از پيغمبر (ص) نقل كرده كه فرمود :ابشركم بالمهدى يبعثفى امتى على

اختلاف من الناس زلزال فيملاء الارض عدلاً و قسطاً كما ملئت ظلماً وجوراً يرضى عنه

ساكن السماء و ساكن الارض يقسم المال صحاحاً فقال له رجل : و ماصحاحاً ؟ قال :

السوية بين الناس.

شما را مژده به ظهور مهدى مى دهم كه به هنگام اختلاف زياد و تزلزل مردم ، قيام كند و زمين را

پر از عدل و داد نمايد چنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد ساكنان آسمان و زمين از حكومت او

راضى خواهند بود و اموال را ميان مردم به طور مساوى قسمت كند.

 

تا تو بیایی

 بي‌تو اينجا همه در حبس ابد تبعيدند

سال‌ها، هجري و شمسي، همه بي‌خورشيدند

از همان لحظه که از چشم يقين افتادند

چشم‌هاي نگران آينه‌ي ترديدند

نشد از سايه‌ي خود هم بگريزند دمي

هرچه بيهوده به گرد خودشان چرخيدند

چون به‌جز سايه نديدند کسي در پي خود

همه از ديدن تنهايي خود ترسيدند

غرق درياي تو بودند ولي ماهي‌وار

بازهم نام و نشان تو ز هم پرسيدند

در پي دوست همه جاي جهان را گشتند

کس نديدند در آيينه به خود خنديدند

سير تقويم جلالي به جمال تو خوش است

فصل‌ها را همه با فاصله‌ات سنجيدند

تو بيايي همه‌ ساعت‌ها و ثانيه‌ها

از همين روز، همين لحظه، همين دم عيدند

((شادروان قیصر امین پور))

احوال مردم در دوران ظهور و آخرالزمان

امام حسن عسگرى(علیه‎السلام) در بخشی از توقیع شریف خود به على بن الحسین(صدوق اول)،

بعد از حمد و ثناء خداوند و صلوات و سلام بر عترت طاهرین چند مورد را به على بن الحسین وصیت

 و سفارش مى‎کند:

علیک بالصبر و انتظار الفرج قال النبى صلى الله علیه و آله افضل اعمال امتى انتظار

 الفرج لا تزال امتى و لایزال شیعتنا فى حزن حتى یظهر ولدى الذى بشریه النبى صلى

الله علیه و آله انه یملاء الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا .

زیرا که پیغمبر(صلى الله علیه و آله) فرمود بهترین کارهاى امت من در انتظار فرج او بودن است.

همواره امت من و پیروان ما در اندوه هستند تا فرزندم که پیغمبر(صلى الله علیه و آله) به ظهور او

خبر و نوید داده است آشکار گردد و زمین را پر از عدل و داد کند چنانکه پر از ظلم و جور باشد.

جابر بن عبدالله انصارى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه و آله) روایت مى‎کند که فرمود حجت خدا از

نظر آنها غائب مى‎گردد و نام برده نمى‎شود تا آن که خداوند او را ظاهر گرداند پس وقتی که خداوند

او را آشکار ساخت زمین را پر از عدل و داد مى‎کند، چنانکه پر از ظلم و ستم شده باشد.

سپس فرمود: خوش بحال آنها که در غیبت وى پایدارند، خوش بحال کسانی که در راه روشن خود

ثابت‎قدم مى‎مانند، اینانند که خداوند درباره‎شان فرموده است: والذین یؤمنون بالغیب۱ و فرموده:

اولئک حزب الله الا ان حزب الله هم المفلحون۲

یعنى اینان طرفداران خدا هستند بدانید که طرفداران خدا رستگارند.۳

در دعوات راوندى روایت کرده که پیغمبر(صلى الله علیه و آله) فرمود: انتظار الفرج بالصبر عبادة؛

یعنى انتظار فرج با صبر و بردبارى عبادت است .۴

صدوق در کمال الدین از جابر جعفى از امام رضا(علیه‎السلام) روایت نموده که فرمود زمانى بر

مردم خواهد گذشت که امام آنها از نظرشان غائب گردد خوش بحال آنها که در آن زمان بر عقیده

خود نسبت به ما ثابت مى‎مانند. کمترین ثوابى که آنها دارند اینست که خداوند متعال آنها را با این

کلام صدا زند: بندگان من که به من ایمان آوردید و غیبت مرا تصدیق کردید شما را به ثواب نیکوى

خود مژده مى‎دهم. شما بندگان و کنیزان حقیقى من هستید. عبادت شما را مى‎پذیرم و از

تقصیرات شما مى‎گذرم و شما را مى‎آمرزم و به خاطر شما بندگانم را از باران سیراب مى‎کنم و

بلا را از مردم برطرف مى‎سازم. اگر براى خاطر شما نبود عذاب خود را بر آنان (که در بدبینى و غفلت

و معصیت بسر مى‎برند) فرو مى‎فرستادم.

...

ادامه نوشته

معرفی کتاب

 «مهدی منتظر»

اثر: آیت الله شیخ محمد جواد خراسانی

کتاب حاضر به جهت استفاده عموم در نظر گرفته شده و غرض از وضع این رساله تذکر عموم است.

به خصوص آنان‌که اهل نظر و فحص (جست‌و‌جو) در کتب نیستند؛ به همین لحاظ دو چیز جدا رعایت

شده و مورد اهتمام گردیده است:

اول، در اصل مطلب: تمام فهرست منابع ذکر شده تا حجت بر طالب آن تمام شود و طالب وظیفه از

وظیفه آگاه شود و طالب مژده و روشنی‌دل، روشندل شود و دقت نظر به خرج داده شده در شرح

مراد و تحقیق مقصود تا آن‌که هر چیز را به جای خود بشناسند و هر مطلبی را در مورد خود بدانند و

از شر مغلطه‌کاری و شبهه‌افکنی ایمن باشند.

دوم، در وضع مطالب و بیان آن: در ترتیب ابواب و فصول طرز بدیعی ابتکار شده؛ مراعات تلخیص شده،

در عین این‌که عین مضامین و اخبار به طوری که از ترجمه خارج نگشته درج گردیده است.

فوائد و انتفاعات این کتاب بسیار است؛ اما از همه مهم‌تر دو امر است. یکی: استقامت و خط ایمان

و عقیدت در مقابل مدعیان بابیّت و مهدویّت که گول آنان را نَخورَد و فریب استدلالات بی‌اصل ایشان

یا با اصل ولیکن تحریف شده یا تغییر و تدلیس یافته را نخورد. دومی: استقامت عملی و قلبی در

برابر حوادث و وقایع گوناگون؛ پس قلب او مظطرب نشود، وحشت نکند و تزلزل در ایمان و خلوص او

راه نیابد،از هر فتنه پرهیز و از هر زشت و شنیع اجتناب کند و از اهلش دوری کند و با آنان همراهی

نکند. لهذا مطالب این کتاب به نحو تلخیص در پنج بخش مقصور شد:

بخش اول: در خصوصیات شخص امام منتظَر علیه السلام و علامات مشخصه او.

بخش دوم: در خصوصیات غیبت او و علت و مدت غیبت و احوال آن‌حضرت در زمان غیبت و آن‌چه

واقع می‌شود از حوادث و وقایع دوران غیبت.

بخش سوم: در علامات ظهور آن‌حضرت علیه السلام .

بخش چهارم: در کیفیت ظهور و مراسم آن و آن‌چه در اوان ظهور خواهد کرد و مقدار و ملک و دولت او

و آن‌چه در ایام دولت خواهد کرد.

بخش پنجم: در وظیفه و تکلیف پیش از ظهور و بعد از ظهور.

در بخش اول سخن از علامات امامت؛ علائم قائمیّت و نشانه‌هایی که از جدش پیغمبر

صلی‌ا...‌علیه‌وآله‌وسلّم و امیرالمؤمنین علیه‌ السلام دارد، به میان آمده است.

در بخش دوم توصیف خصوصیات دوران غیبت به تفکیک غیبت صغری و غیبت کبری و جمله احوال آن

حضرت علیه السلام در زمان غیبت ذکر شده است.

در بخش سوم به بیان علائم ظهور، از جمله علامات قبل از ظهور (قریبه، یکی‌دو سال قبل و سال

ظهور) و حوادث و علاماتی که در اوان ظهور رخ می‌دهد، پرداخته است.

در بخش چهارم کیفیت ظهور، مقدمات قیام و کیفیت آن و مختصری از ویژگی‌های دولت آن‌حضرت

علیه السلام و سیره و روش و رفتار آن‌حضرت از موضوعات اصلی می‌باشد.

در بخش پنجم به تفکیک تکالیف مردم در دو زمانِ ایام غیبت و ظهور و در زمان حضور می‌پردازد و

بحث صبر و انتظار و دعای بر تعجیل فرج مطرح می‌گردد.

و در آخر فهرست آیات، نام‌ها، گروه‌ها و طوایف و قبایل، جای‌ها و مصادر و منابع تحقیق ذکر شده، و

لازم به یادآوری است که پی‌نوشت‌ها (اسناد احادیث) در انتهای هر بخش آمده است

دانلود مداحی

 

 

 برای دانلود   ادامه مطلب  را کلیک کنید. 

ادامه نوشته

ترویج فساد به منظور تعجیل در ظهور

باید توجّه نمود که شرط ظهور امام(علیه السلام)، هرگز منحصر به گسترش فساد در اجتماع انسانى

نیست؛بلکه هرگاه مردم جهان از نظر رشد فکرى و کمالات روحى به حدى برسند که بتوانند ارزش وجود

امام(ع) را درک نمایند و شایسته رهبرى او گردند، در این صورت امام(عج) بدون هیچ قید و شرطى ظهور

نموده و از پس پرده غیبت بیرون مى آید.

در کتاب هاى عقاید و مذاهب بطور مبسوط و گسترده بحث و بررسى شده است که مانع اساسى براى

غیبت امام، اخلاق و روحیّات و عدم آمادگى جامعه انسانى براى ظهور و حکومت آن حضرت است و اگر

این مانع برطرف گردد، دوران غیبت او سپرى خواهد شد.

دانشمند بزرگ و فیلسوف عالى قدر اسلام مرحوم خواجه نصیر الدّین طوسى در کتاب «تجرید العقائد» در

این باره سه جمله کوتاه و پر مغز دارد که با توضیح مختصرى در اینجا نقل مى کنیم:

ادامه دارد...

ادامه نوشته