شعر

سالهای پیش بال آسمانی داشتیم

بال کبوتر کران تا بی کرانی داشتیم

میوه بودیم و سر سال استفاده می شدیم

چون که بالای سر خود باغبانی داشتیم

چهار فصل موی ما برف زمستانی نداشت

پیر هم بودیم اگر رنگ جوانی داشتیم

روزها گردی اگر بر روی دلها می نشست

شب که می شد سنت خانه تکانی داشتیم

مثل شیر مادران ما حلال و پاک بود

در میان سفره ها گر لقمه نانی داشتیم

نذری روز ظهور مهدی موعودمان

صبحها چله به چله عهد خوانی داشتیم

صبح جمعه پیشواز تکسوار فاطمه

زوی پشت بامها صوت اذانی داشتیم

گاه پاهی جمعه ها اهل زیارت می شدیم

گاه گاهی میل سجده جمکرانی داشتیم

ثانیه ثانیه‌هامان گای آقا می گذشت

آی مردم!یک زمان صاحب زمانی داشتیم

پر نداریم و دل بپُر نداریم و...فقط

یادمان باشد که اینها را زمانی داشتیم

علی اکبر لطیفیان

انتظار...

هر جمعه به جاده آبي نگاه مي كنم .

و در انتظار قاصدكي مي نشينم كه قرار است خبر گامهاي تو را براي من بياورد،

 گامهاي استوار و دستهاي سبزت را.

اگر بيايي، چشمهايم را سنگفرش راهت خواهم كرد.

تو مي آيي و در هر قدم،

شاخه اي از عاطفه خواهي كاشت و قاصدكي را آزاد خواهي كرد.

تو مي آيي و روي هر درخت پر شكوه لانه اي از اميد

براي كبوتران غريب خواهي ساخت.

صداي تو، بغض فضا را مي شكافد.

فضاي مه آلودي كه قلب چكاوكها را از هر شاخه درختش آويزان كرده اند.

تو با دستهايت بر قلبهاي شقايق ها رنگ سبز اميد خواهي زد

و با رنگ پر معناي دريا خواهي نوشت:

" به نام خداي اميدها"!

چرا برای فرج امام زمان (عج الله تعالی) دعا نمی‌كنند؟!

آقای خالقی موحد تعریف می‌كردند:

روزی به خدمت آقای مجتهدی رسیدم و به هنگام خداحافظی عرض كردم كه قصد دارم خدمت آیت الله

بهاءالدینی (رحمت الله) شرفیاب شوم.

فرمودند:

از قول من به آقا بگویید كه چرا برای فرج آقا امام زمان (عج الله تعالی فرج الشریف) دعا نمی‌كنند؟!

وقتی كه خدمت آیت الله بهاءالدینی شرفیاب شدم و پیام آقای مجتهدی را با ایشان در میان گذاشتم،

دقایقی به فكر فرو رفتند و بعد دست مبارك خود را بر چشم نهادند.

معمولاً در مسجد محل، نماز مغرب و عشا را به ایشان اقتدا می‌كردم و آن روز نیز این توفیق نصیبم شد.

به هنگام قنوت شنیدم كه آقا دعای همیشگی خود را عوض كرده و به جای آن دعای فرج می‌خوانند!

و تا پایان عمر نیز دعای قنوتشان دعای فرج بود.

اللهم كن لولیك الحجة بن الحسن صلواتك علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی كل ساعة، ولیاً و

حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتی تسكنه ارضك طوعاً و تمتعه فیها طویلا.

امام زمان «عج» در كلام شهدا

ما بايد جهان را براي پذيرفتن آقا امام زمان(عج) ‌آماده كنيم.

فيروز يوسفي تشيزي

***********

اسلام را ياري كنيد كه ان‌شاءالله فرج امام زمان(عج) فرا مي‌رسد و دنيا را از عدل و داد پر مي‌كند.

محمود كرمي‌مجومرد

************

مگر نمي‌بيني كه ظلم سراسر گيتي را فرا گرفته و مهدي فاطمه(عج)‌سرباز مي‌طلبد؟

محمد كماليان

 ************

آيا نمي‌بينيد كه به حق عمل نمي‌شود، و ظلم سراسر گيتي را فرا گرفته، و داد مظلوم به گوش

 نمي‌رسد؟‌ آيا مي‌توانيد در ماديگري و غفازدگي بمانيد؟ اسلام آمد، انقلاب شد، ولي باز شما خوابيد.

هان كه بيدار شويد كه وقت، وقت ستيز است، وقت انقلاب است، وقت نبرد است، و وقت گرفتن حق

 مظلوم از ظالم.

ابوالفضل منصور

************ 

امام زمان(عج) منتظر شماست كه شما را بشناسد. قلب خود را پاك كنيد و همچنان محكم و استوار بر

 عقيده و ايمان خود باشيد و زمان را براي ظهور حضرتش آماده و مهيّا سازيد.

محمدجواد ميري

 ************

اي جهان اسلام، تسليم زور و ستم كافران و ظالمان نشويد، متّحد شويد، از يك رهبر پيروي كنيد؛ از

 كسي پيروي كنيد كه شما را به طرف حكومت امام زمان(عج) هدايت كند، كه اكنون آن رهبر كسي جز

 خميني از آل محمد(ص) نيست.

جليل ذكايي

**************

دشمنان اسلام! بدانيد كه هر چيز فصل و زمان خاصى دارد و الآن فصل شكوفايى اسلام است. و پشت

آن انقلاب حضرت مهدى «عج». و تلاش شمابى ثمر. پس به هوش آييد. و آتش جهنم را براى خويش

 فراهم نكنيد.

شهید سيداحمد على آبادى

 

اوضاع خاور میانه قبل از ظهور حضرت مهدی (عج)

قبل از ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف جهان و به خصوص، منطقه خاورميانه، داراي

اوضاع و شرايط خاصي چون فتنه و آشوب، کشتار و ناامني، ستم و بيداد گري،يأس و نااميدي از گشايش

مي‌شود که در احاديث اهل‌بيت علیه السلام به آن‌ها اشاره شده است. در اين قسمت، برخي از اين

موارد بررسي مي‌شود.

اول .ظهور فتنه

«فتنه» به معناي ابتلا و آزمايش، استعمال شده و در اصل، به معناي قرار دادن طلا در آتش براي جدايي

ناخالصي از آن است. راغب در اين زمينه مي‌نويسد: «اصل الفتن ادخال الذهب النار لتظهر جودته من

ردائته».[1]

ايشان اضافه مي‌کند كه اين کلمه براي دخول انسان در آتش، وسيله عذاب و همچنين آزمايش و ابتلا به

کار رفته، و در حقيقت با کلمه فتنه، معامله کلمه «بلا» شده است که هر دو، در سختي و آساني به

انسان مي‌رسد؛ ولي کاربردشان در سختي بيشتر است. چنانچه در قرآن کريم آمده است: «و نَبْلُونكُمْ

بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَة؛[2] شما را به امتحان بدي(سختي و مصيبت و بلا) و نيکي (آساني و نعمت و دولت)

مي‌آزماييم».

پروردگار بلند مرتبه، انسان‌ها را در اين دنيا با وسايل مختلف مي‌آزمايد تا انسان‌هاي خوب و نيک

سرشت از بدان و زشت کرداران، جدا و هر کدام مطابق رفتارشان جزا داده شوند. يکي از اين فتنه‌ها و

آزمايش‌ها در احاديث اهل‌بيت، غيبت امام زمانعجل الله تعالی فرجه الشریفمعرفي شده است.

براي نمونه حسن بن محبوب روايت كرده است كه امام رضا علیه السلام به من فرمود:

«به ناچار فتنه‌اي سخت و هولناک اتفاق خواهد افتاد که در آن هر صميميت و دوستي ساقط مي‌شود و

آن هنگامي است که شيعه، سومين نفر از نوادگان مرا از دست بدهد و اهل آسمان و زمين و هر

دلسوخته و اندوهناکي بر او بگريد».[3]

امام هشتم از فتنه‌اي خبر مي‌دهد که بعد از ايشان اتفاق مي‌افتد. مقصود ايشان از سومين نفر از

نوادگانشان، امام حسن عسکري علیه السلام است. با شهادت ايشان، شيعه با امامي مواجه شد که

از ديدگان آنان پنهان بود. اين موضوع، فتنه و آزمايشي سخت براي شيعيان محسوب مي‌شد.

گرچه پيشوايان معصوم با روش‌هاي گوناگون، پيروان خود را براي برخورد با چنين روزي آماده کرده بودند؛ از

جمله پيشگويي غيبت امام دوازدهم و کم کردن ارتباط مستقيم با مردم که توسط امام دهم و يازدهم

صورت گرفت تا شيعيان به نديدن امامشان عادت کنند.

اضافه بر اين، امام حسن عسکري علیه السلام فرزندش را به بزرگان شيعه معرفي کرده بود؛ ولي با اين

حال، پذيرفتن امامي که بسياري از شيعيان، او را نديده بودند دشوار بود؛ زيرا شيعه، براي اوّلين مرتبه با

اين مشکل مواجه مي‌شد.

اکثر شيعيان در آن زمان با هدايت امام مهديعجل الله تعالی فرجه الشریفو به وسيله نايبان خاص و بزرگان

شيعه، شرايط حساس و فتنه انگيز را پشت سر گذاشتند؛ ولي تا وقت ظهور، فتنه و آزمايش براي

انسان‌ها به وسيله امامي که از ديدگان آنان پنهان است همچنان ادامه دارد. در حديثي که از رسول اکرم

نقل شده، به بودن اين فتنه در زمان غيبت اشاره شده است. رسول گرامي اسلام فرموده‌اند:

قسم به کسي که مرا بشير مبعوث کرد، به تحقيق، قائم از فرزندان من است و طبق پيماني که از جانب

من بر عهده اوست، غايب مي‌شود تا جايي که اکثر مردم گويند خدا را به خاندان محمّد علیه السلام

نيازي نيست و ديگران در اصل ولادت او شک کنند.

پس هر کس در زمان او واقع شود، بايد به دين او متمسک شود و به واسطه شک خود، راه شيطان را باز

نسازد تا شيطان او را از آيين من زايل ساخته و از دين من بيرون ببرد که او پيش تر، پدر و مادر شما را از

بهشت بيرون کرد و خداي تعالي شيطان‌ها را سرپرست انسان‌هاي بي‌ايمان قرار داده است»[4]. اين

روايت از جهت سند، معتبر است.

دوم . گسترش ظلم و ستم

بيشتر احاديثي که عدالت گستري امام عصرعجل الله تعالی فرجه الشریف را بيان داشته‌اند، در کنار آن،

گسترش بيداد و ستمگري در زمان قبل از ظهور را آورده‌اند. در آن زمان، حقوق انسان‌ها رعايت نمي‌شود

و بي‌دليل، خونشان ريخته، مالشان غارت و به ناموس آنان تجاوز مي‌شود و اين مسأله فراگير است و در

همه جا مشاهده مي‌شود. مصداق‌هاي فراگيري ظلم و ستم در موارد‌ بعد بيان مي‌شود. در اين قسمت،

تنها به يک روايت اشاره مي‌كنيم.

اصبغ بن نباته مي‌گويد: «نزد اميرمؤمنان علي علیه السلام رفتم و ديدم در حال تفکر، بر زمين مي‌زند.

گفتم: اي اميرمؤمنان؛ چرا با حال تفکر، بر زمين نشانه مي‌گذاري؟ آيا به آن ميل داري؟! فرمود: به خدا

سوگند، هرگز؛ حتّي يک روز هم به زمين و دنيا رغبت نداشته‌ام؛ ولي انديشه من درباره فرزندي است که

از پشت من است. او مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف يازدهمين نفر از نوادگان من است. او کسي

است که زمين را پر از عدل و داد مي‌کند، همچنان‌که پر از ستم شده باشد[5] ».

ادامه نوشته

به یاد تو...

در میان فاصله ها

در میان کوجه های بی درخت

در میان سبزه زار زرد

در میان کوه های یخ زده

در میان آبهای بی صدا

در میان آسمان تاریک

در میان چشمه های خالی

در میان قاب آینه ها

هر لحظه به خود می نگرم

هر لحظه به خود فکر می کنم

سرد

خالی

غمناک

که تو که هستی...

که به دنبال تو ام

که دگر از غم خود

مانده و غافل شده ام

به دنبال که هستم؟

به دنبال که هستم؟

به دنبال که هستم؟

معرفی کتاب

نام کتاب:مهدویت و فلسفه تاریخ

نویسنده : فرامرز سهرابی

ناشر: مؤسسه آینده روشن

«مهدویت و فلسفه تاریخ»، درصدد تبیین آموزه­های وحیانی درباره­ی فلسفه­ی تاریخ و بازخوانی

آن بر اساس مسئله­ی مهدویت می­باشد.

این کتاب، با تأکید بر لزوم ملاحظه­ی غایت در تحلیل تاریخ و حضور دو اراده­ی رحمانی و شیطانی

در تدبیر تاریخ، تفسیری نظام­مند از حرکت تاریخی بشر ارائه می­دهد. در ادامه، با تبیین ارتباط

مهدویت و فلسفه­ی تاریخ، بر لزوم مهندسی بلوغ اجتماعی بشر برای رسیدن به غایت حتمی

تاریخ، تأکید شده و شاخص­های آن بر اساس دعای افتتاح، رغبت اجتماعی، شکایت اجتماعی

و استعانت اجتماعی دانسته شده­اند.

لزوم تشکیل امت چشم­اندازنگر، برنامه­محور و تلاش­گر، بحث بعدی کتاب است که مؤلف آن را از

مهمترین بخشهای کتاب معرفی کرده است. سپس از شگردهای شیطان برای تدبیر تاریخ با چهار

عنوان فترت، حیرت، فتنه و یأس سخن به میان آمده و روشهایی برای مبارزه با آن، پیشنهاد شده

است. این روشها عبارتند از: دعوت، دلالت، دفاع و انقاذ.

ویژگی این کتاب، پرداختن به موضوعی است که با وجود اهمیت و جایگاه مبنایی آن در تبیین

مهدویت، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. البته سالها پیش، شهید مطهری، در کتابهایی چون

«فلسفه تاریخ»، «قیام و انقلاب مهدی»، «جامعه و تاریخ» و... به مباحثی از این دست، پرداخته

بود ولی پس از ایشان، کمتر توسط اندیشمندان و متفکران اسلامی، پی­گیری شد.

درد دل...

 با اين دل ماتم زده آواز چه سازم

بشکسته ني ام بي لب دم ساز چه سازم

در کنج قفس مي کشدم حسرت پرواز

با بال و پر سوخته پرواز چه سازم

گفتم که دل از مهر تو برگيرم و هيهات

با اين همه افسونگري و ناز چه سازم

خونابه شد آن دل که نهانگاه غمت بود

از پرده در افتد اگر اين راز چه سازم

گيرم که نهان برکشم اين آه جگر سوز

با اشک تو اي ديده غفار چه سازم

تار دل من چشمه الحان خدايي ست

از دست تو اي زخمه ناساز چه سازم

ساز غزل سايه به دامان تو خوش بود

دور از تو من دل شده آواز چه سازم

هوشنگ ابتهاج

پیامک

عصر يك جمعه دلگير،

دلم گفت: بگويم، بنويسم

كه چرا عشق به انسان نرسيدست،

چرا آب به انسان نرسيدست،

و هنوزم كه هنوز است، غم عشق به پايان نرسيدست

بگو حافظ دل‌خسته ز شيراز بيايد،

بنويسد كه هنوزم كه هنوز است،

چرا يوسف گم‌گشته به كنعان نرسيدست و

چرا كلبه احزان به گلستان نرسيدست

عصر اين جمعه دلگير،

وجود تو كنار دل هر بي‌دل آشفته شود حس

كجايي گل نرگس؟

***************************

كاش بودي تا دلم تنها نبود

تا اسير غصه فردا نبود

كاش بودي تا فقط باور كني

بي تو هرگز زندگي زيبا نبود

******************************

ما معتقديم عشق سر خواهد زد

بر پشت ستم كسي تبر خواهد زد

سوگند به هر چهارده آيه نور

سوگند به زخم‌هاي سرشار غرور

آخر، شب سرد ما سحر مي‌گردد

مهدي به ميان شيعه بر مي‌گردد

*************************

براي آمدنت انتظار كافي نيست

دعا و اشك و دل بي‌قرار كافي نيست

خودت دعا بكن اي نازنين كه بر گردي

دعاي اين همه شب‌زنده‌دار كافي نيست

ادامه نوشته

دعای عهد

 
پیمان با امام زمان (ع)

هر کس چهل روز این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم(ع) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت

بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد، تا در رکاب آن جناب جهاد نماید؛ و به شماره هر کلمه از آن هزار

حسنه برایش نوشته می شود، و هزار کار بد از او محو می گردد.

حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر(ع) و تجدید دایمی عهد و پیمان با آن حضرت یکی از وظایف مهمی

است که هر شیعه منتظر در عصر غیبت بر عهده دارد. بدین معنا که یک منتظر واقعی حضرت حجّت(ع) به

رغم غیبت ظاهری آن حجّت الهی هرگز نباید احساس کند که در جامعه رها و بی مسئولیت رها شده و

هیچ تکلیفی نسبت به امام و مقتدای خود ندارد.

این موضوع در روایات بسیاری مورد تأکید قرار گرفته که از آن جمله روایتی است که از امام محمّد باقر(ع)

نقل شده است. آن حضرت در تفسیر این کلام خدای تعالی:

یا أیها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلکم تفلحون؛(۱)

ای کسانی که ایمان آورده اید، شکیبا باشید و دیگران را به شکیبایی فرا خوانید و مراقب و مواظب باشید

و از خدا بترسید، باشد که رستگار شوید.

می فرماید: بر انجام واجبات صبر کنید و با دشمنانتان پایداری کنید، و پیوند خود را با امام منتظرتان

مستحکم نمایید.(۲) 

همچنین امام صادق(ع) در روایت دیگری که در تفسیر آیه مزبور رسیده است، می فرماید:

بر واجبات صبر کنید و یکدیگر را بر مصایب به صبر وادارید و خود را بر پیوند با امامان (و یاری آنها) ملتزم

سازید. (۳)

اینکه می بینیم در روایت های متعدّدی، امامان ما، شیعیان خود را به تجدید عهد و بیعت با امام زمان

خود سفارش کرده و از آنها خواسته اند که در آغاز هر روز و حتّی بعد از هر نماز واجب، دعای عهد

بخوانند، همه نشان از اهمیّت پیوند دایمی شیعیان با مقام عظمای ولایت و حجّت خدا دارد.

یکی از مشهورترین دعاهای عهد، دعایی است که مرحوم سیّد بن طاووس آن را در کتاب ارزشمند

مصباح الزائر به نقل از امام صادق(ع) روایت کرده و در ابتدای آن آمده است که:

هر کس چهل روز این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم(ع) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت

بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد، تا در رکاب آن جناب جهاد نماید؛ و به شماره هر کلمه از آن هزار

حسنه برایش نوشته می شود، و هزار کار بد از او محو می گردد. (۴)

حداقل کاری که ما برای حفظ و تقویت پیوند قلبی خود با امام زمانمان می توانیم انجام دهیم، خواندن

همین دعای عهد است. دعایی که زمزمه آن در آغاز هر صبح گاه ما را از حال غفلت و بی خبری خارج

می سازد و متوجه مان می کند که ما عهد و عقد و پیمانی از مولای خود بر گردن داریم که تا از عهده

وفای به آنها برنیاییم نمی توانیم از خدا بخواهیم که ما را از جمله انصار و اعوان آن حضرت قرار دهد.

پی نوشت ها:

1. سورة آل عمران(3)، آیة 200.

2. نعمانی، محمّد بن ابراهیم، کتاب الغیبة، ص 199، همچنین ر.ک: حسینی بحرانی، سیّد هاشم،

البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 334، ح 4.

3. بحرانی، حسینی، سیّد هاشم، همان، ح 2.

4. ابن طاووس، علی بن موسی، مصباح الزائر، ص 455؛ مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 102، ص

 111.

 

آداب صدقه برای امام زمان(عج)

یکى از اعمالى که سیدبن طاووس به آن اهمیت مى‏داد، صدقه براى حفظ وجود مقدس امام زمان

(عج) بوده است، چنانچه به فرزند خود سفارش می‌کند: ابتدا براى آن حضرت صدقه ده، قبل از اینکه

 براى خود و عزیزانت صدقه بدهى در ماه صفر بزرگ‌ترین مصیبت وارده به امت اسلامی یعنی رحلت

پیامبر اعظم(ص) رخ داده است؛ از این رو این ماه را ماه مصیبت و عزا می‌خوانند و شیعیان در این

بسیار محزون هستند.

عده‌ای نیز همین موضوع را دال بر منحوس بودن ماه صفر می‌دانند. همچنین در چرایی نحوست ماه

 صفر دلایل دیگری نظیر شهادت امام حسن(ع) و امام رضا(ع) در این ماه را ذکر می‌کنند. ضمن این

که ابتدای ماه صفر با ورود کاروان اسرا به شهر شام مصادف است، نیز آغاز جنگ صفین در نخستین

روز صفر بوده است.

از این رو ، تأکید بسیاری بر صدقه دادن برای دفع بلاها و رفع نحوست ماه صفر شده است.

با توجه به این که در نخستین جمعه ماه صفر قرار داریم و جمعه‌ها نیز متعلق به حضرت صاحب الزمان

(عج) است، آداب صدقه دادن برای سلامتی آن حضرت را با استناد به کتاب «امام زمان و سید بن

طاووس» به قلم سید جعفر رفیعى بررسی می‌کنیم.

اهمیت این موضوع از زبان سید بن طاووس (متوفی ۶۶۴ ه.ق) در این است که این عالم ربانی در

زمان غیبت کبری با حجت‌بن الحسن(ع) دیدار داشته است.

یکى از اعمالى که سید بن طاووس، رحمة الله علیه، به آن بسیار اهمیت مى‏داده، صدقه براى حفظ

وجود مقدس امام زمان، ارواحنا فداه، بوده است چون یکى از تکالیف زمان غیبت صدقه دادن است‏به

آنچه میسر است‏براى حفظ وجود مبارک امام زمان(عج).

به طور کلى صدقه آثارى دارد یکى اینکه صدقه نمایشگر صداقت ایمان مؤمن است که با انجام آن

 نشان مى‏دهد تا چه حد در وادى ایمان و خداپرستى صادق است و از این طریق نیازمندیهاى مؤمنان

 رفع مى‏گردد و رفاه عمومى به وجود مى‏آیدچنان که قرآن کریم در آیه ۱۰۳ سوره توبه مى‏فرماید:

 «خُذ مِن اَموالِهِم صَدَقَةً تُطهِرُهُم و تُزَکِیهِم بها» اى رسول ما! تو از مؤمنان صدقات را دریافت کن تا

بدان صدقات نفس آنها را پاک و پاکیزه سازى.

ادامه نوشته