دربارة غيبت حضرت مهدي‌، اين ماييم که غايبيم‌، اعمي از بصير غايب است نه بصير از اعمي‌.

اگر يک نابينايي دوست خودش را نمي‌بيند آن دوست غايب نيست‌. اين نابينا غايب است‌. اين

چنين نيست که حضرت غائب باشد.

«و قل إعملوا فسيري الله عملکم و رسوله والمؤمنون‌».  ائمه هم مي‌بينند، وجود مبارک حضرت نيز

مي‌بيند. بايد مواظب گفتارمان‌، رفتارمان‌، سيره و صفتمان باشيم‌، غير از مراقبه‌، مسئله مرابطه

مطرح مي‌شود. مراقبت اين است که خلاف نکنيم‌. مرابطه اين است که علاوه بر اين که خلاف نکنيم‌،

خودمان را نزديک کنيم و کمک و فيض بگيريم‌. نه اين که فقط مواظب باشيم که نلغزيم‌، بلکه رابطه

برقرار کنيم که دستمان را بگيرد. ذيل آيه کريمه «يا أيّها الذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا».  اين

حديث شريف هست که «رابطوا مع إمامکم المهدي المنتظر».  يعني با او مرابطه برقرار کنيم‌

کار اصلي امام زمان(عج) اين نيست که جهان را از عدل و داد پر مي‏کند. کار اصلي او زنده کردن

جامعه است. وجود امام زمان(عج) عامل حيات است کار اصلي او احياگري است. همان گونه که

 رسول خداصلي الله عليه وآله جامعه مرده را زنده کرد، حضرت ولي عصر(عج) نيز جامعه مرده را

زنده مي‏کند و براي احياي آن، معارف و حقايق و طهارت حقيقي را اعطا مي‏کند (يزکّيهم و يعلّمهم).

جامعه‏اي زنده است که کتاب الهي، حکمت الهي و طهارت الهي را بداند و بيابد. پيامبرصلي الله

عليه وآله بعد از اينکه تزکيه و تعليم فردي را مطرح کرد، به تزکيه و تعليم جمعي پرداخت و

[به درمان] کينه جويي، حقد، حسادت و... پرداخت. آن که عداوت را تبديل به صلح مي‏کند،

کيمياگري است (ولايت تکويني) و تنها با نصيحت ممکن نيست. کار امام عصر(عج)، تبديل عداوت

به صداقت و... است. بيشتر کارهاي امام زمان(عج) (تأمين امنيت، عدالت، رفاه و...) فرعي است

 و مهم، کار اصلي است و اين کار اصلي با کارهاي فرعي کامل مي‏شود...».